Dag 5: Op stap in Nis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Sander Spook - WaarBenJij.nu Dag 5: Op stap in Nis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Sander Spook - WaarBenJij.nu

Dag 5: Op stap in Nis

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

19 Juli 2008 | Nederland, Amsterdam

Het opstaan is vandaag een vreemde gewaarwording. Sinds een paar dagen slapen we niet meer in de tent, maar in een appartement van de lokale bevolking. We beginnen ons steeds meer thuis te voelen hier en krijgen vandaag ons eerste Servisch ontbijt, wat bestaat uit twee punten bladerdeeg gevuld met typisch Servische kaas. Wederom wordt de Hollandse keuken overklast door de Servische. Per persoon kregen we twee punten. Het kostte ons enorm veel moeite om deze op te eten. Het blijkt dat ze hier ’s ochtends soms wel een heel brood van opeten, oftewel, onze maag is lang niet zo groot als die van de bewoners hier.
Na het overheerlijke ontbijt is het tijd om te vertrekken. Als eerste gaan we richting Skull Tower. Deze toren is een overblijfsel uit de Turkse bezetting van dit deel van het land. Als we er eenmaal aankomen, blijkt dat de toren helaas dicht is en besluiten we om morgen voor vertrek hierheen te gaan. We vervolgen onze trip naar de spa van Nis. Deze bevind zich op een berg met een hotel. Het water schijnt hier een gezonde uitwerking te hebben op je lichaam, Het water is echter alleen vervuild met allemaal plastic, wat de geloofwaardigheid niet ten goede komt. We besluiten om een stukje de berg op te lopen richting de bron. Deze is echter te hoog om op te zoeken en buiten dat is het daar veel te heet voor, want wederom is het tussen twaalf en twee, oftewel het heetste moment van de dag. We besluiten dus om maar terug te gaan om ergens op een terrasje wat te drinken.
Als we een glas jus naar binnen hebben, gaan we naar het huis van Sanja. Hier zullen wij lunchen. Voordat het echter zover is, update ik op internet mijn verhalen en kijken we wat tv. Ondertussen is er een andere kennis binnengelopen, genaamd Dushan of Dule. Welke van de twee namen het precies is, weet ik niet, maar hij reageert op beide. Ook hij luncht met ons mee en zal ons de rest van de avond vergezellen.
Als het zes uur is, gaan we aan tafel. Onze lunch bestaat uit een barbecue. Ondanks we het ontbijt nog in onze maag voelen zitten, eten we mee. Ten eerste is het te lekker om te laten staan en ten tweede zou dat onbeleefd zijn. Voordat we echter beginnen met eten, krijgen we een traditioneel drankje aangeboden, genaamd Rakija (de spelling hiervan zal ongetwijfeld niet kloppen). Het heeft veel weg van een whisky en wordt gedronken om de maag te vergroten, zodat je meer kan eten. Rik vond het ook erg lekker of had zin om veel te eten, aangezien hij er drie weggewerkt heeft. Ik vond het te sterk en op een of andere manier vinden ze het geweldig om mij dronken te voeren.
Na het eten vertrekken we voor deel twee van de tour. We gaan op weg naar de burcht van Nis. Dit is een soort ruïne die nu gebruikt wordt voor muziekfestivals en als park. Verder bevinden zich er kleine barretjes en een nachtclub hier. Er kan gesteld worden dat het goed gebruikt wordt. Verder is er vanaf dit gebouw een goed uitzicht over de rivier van Nis en een deel van de stad. We kunnen eventueel de burcht in, maar met dure apparatuur een donker gebouw inlopen waar zigeuners rondlopen is niet een goed idee. We besluiten om naar de hoofdstraat te gaan en daar wederom een terrasje te pakken. Ondertussen is er voor het eerst deze vakantie zowaar kans op regen. Boven ons bevinden zich erg donkere wolken waar zo nu en dan een flits uit komt. Op het nieuws is al voorspelt dat het morgen gaat regenen, dus we vertrekken op de juiste dag naar het zuiden. Na ongeveer een uurtje gezeten te hebben, vertrekken we richting het huis van Predrag. Voordat we hier aankomen, hebben ze eerst een verrassing voor ons. Ze nemen ons mee naar het hoogste punt van Nis, waar we vanaf de bergen een schitterend uitzicht hebben over de stad in het donker.
Vervolgens rijden we weer terug naar Sanja’s huis om hier weer een potje te poolen en tafelvoetbal te spelen. Hier vermaken we ons weer een aantal uur voordat we uiteindelijk rond een uur of twee terug komen in het appartement van Predrag. Hier begint hij aan zijn avondmaal. Hij vraagt meerdere malen of wij ook mee-eten, maar we zitten nog echt helemaal vol van de “lunch”, dus we slaan over. We hebben een erg leuke dag gehad en hebben een goede indruk gehad van het leven in Servië. Het bevalt ons enorm en zien er al tegenop om te vertrekken.